anniesfodmap - recept och pepp om IBS och FODMAP

3 tips för att göra chokladbollar ännu godare

Hej!

Det var ett tag sedan jag postade sist. Ber om ursäkt för detta och kompenserar med att ge pro-tip angående chokladbollar. Dessa små underbara munsbitar är ju faktiskt low-FODMAP och de allra flesta av oss kan njuta av dem utan problem. Åtminstone i lagom mängd ;) Som med allt annat är det såklart individuellt, men det mesta i chokladbollar är FODMAP-fritt. Yes!

Chokladbollar är ju väldigt goda enligt mormors gamla hederliga recept aka havregryn, kakao, socker och smör. Men det går faktiskt att göra dem liiite godare. Så varför inte? Här kommer mina bästa tips för ännu-lite-godare-chokladbollar:

Tips 1: Mixa havregrynen! Det här är typ mitt bästa tips of all time. Om ni aldrig testat det - do it! Bollarna blir så mycket krämigare och konsistensen blir himmelsk! Om ni gillar lite tuggmotstånd kan ni mixa en del av havregrynen, och låta några vara omixade. Testa er fram!

En bild på en boll med omixade havregryn. Bara för att. Den är ju god ändå liksom.

Tips 2: Byt ut hälften (eller allt) av sockret mot florsocker. Även detta kommer göra chokladbollarna krämigare och mjukare i konsistensen. Mer som delicatobollar. Mmmmmmhmmmmmm.

Tips 3: Ha i lite smält choklad. Jaaaa, alltså smält typ 50 g choklad av valfri sort (laktosfri om du är känslig!) och rör i chokladbollssmeten. Det känns överflödigt att förklara varför chokladbollarna blir godare av det här. Just do it liksom.

Avslutar med att tipsa om ett superrecept på chokladbollar (såklart!). Det hittar ni här!

 

Ha en underbar dag fina ni! Kram,

Annie

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas