anniesfodmap - recept och pepp om IBS och FODMAP

Vitlöksolja

Hej!

Idag tänkte jag tipsa om hur du kan få vitlökssmak i maten utan att ha i vitlök!

Vitlök är en av de värsta bovarna i matväg för många av oss med IBS. Det är dock en smak som kan vara svår att ersätta och som en saknar i vissa rätter. Jag har testat olika substitut och sätt att ändå få vitlökssmak i maten och nu har jag kommit fram till det absolut bästa. Förutom att vitlökssmaken blir väldigt tydlig är detta även ett av de enklaste sätten att få vitlökssmak i maten utan att ha i vitlök. Låt mig presentera: vitlöksolja!

Ingredienser:

* 1-2 vitlöksklyftor

* ca 1 dl olivolja

 

Gör så här:

Skala vitlöksklyftorna. Skär av "roten" och pressa dem lätt med en kniv och skär eventuellt ett litet snitt i varje klyfta för att få fram mer smak. Lägg dem i en väl rengjord glasburk och häll på olivoljan. Sätt på lock och förvara i kyl. 

Oljan stelnar i kylen, men det är ingen fara. Bara ta en sked och skopa ur så mycket du behöver. Använd vitlöksoljan istället för vanlig olja när du steker eller ha i exempelvis en FODMAP-fri tzatziki. När oljan är slut slänger du vitlöksklyftorna, diskar burken noga (gärna i maskin) och gör en ny laddning!

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas