anniesfodmap - recept och pepp om IBS och FODMAP

Sallad med pad thai och quornfärs

Hej!

Som jag skrev tidigare i veckan är det World Meat Free Week, vilket innebär att de som vill vara med och stötta kampanjen för en bättre planet (that's deep, men ja, ni fattar) äter vegetariskt hela veckan. Självklart är jag med! Kampanjen går under hashtaggen #worldmeatfreeweek. Eftersom det kan vara lite trixigt (men absolut inte omöjligt!) att äta vegetarisk när en äter enligt FODMAP tänkte jag lägga upp lite recept för inspo.

Här kommer mitt första vegetariska FODMAP-fria recept för veckan som är typ en Pad thaisallad. Den kom till genom kylskåps- och frysrensning, vilket ni som hängt här ett tag är en av mina specialiteter ;) Ekonomiskt och kreativitetsutsöndrande (nytt ord)!

Blev extra inspirerad av mig själv eftersom jag köpte en kruka färsk koriander igår. Fram till för ett år sedan avskydde jag koriander. Sedan åkte jag till asien i ett halvår, och när jag kom tillbaka hade jag en ny favvokrydda. Men om du inte gillar koriander (vilken jag förstår) går den jättebra att utesluta. Nu kör vi!

Ingredienser för en portion:

* Rapsolja till stekning (även gärna lite vitlöksolja)

* En bit färs ingefära

* 1 portion quornfärs (fryst)

* Ev en näve blomkålsbuketter (OBS! Inte alla med IBS som klarar av blomkål, skippa i så fall eller byt ut mot någon annan grönsak som är godkänd enligt FODMAP)

* Salt

* Limejucie

* Fishsauce

* Sambal oelek

* Lite överbliven Pad thai (går såklart superbra, om inte bättre, att använda nytillagad Pad thai)

* Sallad, gurka, tomat

* Röd chilifrukt

* Färsk koriander

 

Gör så här:

Hacka ingefäran. Stek den och quornfarsen i olja. Krydda med salt och limejuice. Vänd ner pad thai (och ev blomkål) och häll över lite extra fishsauce och sambal och rör runt ordentligt.

Hacka sallad, gurka och tomat och sprid ut på ett fat. Häll över pad thai- och färsröran och toppa med några skivor chili och färs koriander. Ringla över lite extra olivolja för den sista perfekta touchen. NJUT!

Alltså hur gott?! Älskar när det går att skrapa ihop det som finns i frysen (en lite portion pad thai och bottenskrapet av quornfärs), med sånt som håller på att bli för gammalt i kylen (diverse grönsaker). Mums alltså. 

 

Fler vegetariska recept kommer inom kort. Vi ses snart, ha det bäst!

Annie

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas