anniesfodmap - recept och pepp om IBS och FODMAP

Sallad med hirs- och linsröra, ost och cashew

Hej!

Gjorde en sviiiingod sallad till mig och mamma en lunch i veckan som jag måste dela med mig av. Vill bara ge alla heads up om att vissa av ingredienserna inte är helt tillåtna enligt FODMAP, men jag kommer ge förslag på substitut längre ner i receptet. Anledningen till att använt det är att för vissa funkar det, men andra inte. Det enda sättet att veta är helt enkelt att testa sig fram.

Även denna rätt är en så kallad tager-vad-en-haver-lunch. Ni vet, sånt jag älskar. Exempelvis använde jag här en sån här svingod vitmögelost som blivit över sen helgen. Inte precis något jag köper för att använda i min vardagliga matlagning, men finns det en bit över blir det ett litet guldkorn i lunchen veckan efter. 

Ingredienser för två portioner:

* 1-2 portioner hirs

* Ca 1/2 dl röda linser (på tetra brukar vara mer skonsamt mot magen än torkade, uteslut om du inte klara av det och ersätt mer mer hirs)

* 1/2 msk tapenad eller hackade oliver (se upp så det inte är vitlök i tapenaden)

* 1 tsk sambal oelek

* Sallad

* 1 stor eller 2 små soltorkade tomater

* 1/2 avokado (ej ok enligt FODMAP, byt ut mot exempelvis zucchini eller morötter som du steker lätt om du inte klara av avokado)

* Valfri ost - jag använde en bit vitmögelost, men du kan ta det du har hemma: mozzarella, fetaost, halloumi osv.

* Sesamfrö

* Cashewnötter (kan vara svårt för vissa med IBS, byt i så fall ut mot andra nötter eller frön exempelvis valnötter, pumpakärnor eller solrosfrön)

* Olivolja

* Citronsaft

 

Gör så här:

Koka hirs och linser enligt anvisningarna på förpackningen. Rör i tapenaden när det är klart. Ställ åt sidan.

Hacka sallad, soltorkad tomat, avokado (eller substitut) och ost.

Rosta sesamfrö och nötter i en torr stekpanna.

Lägg upp allt på ett fat. Jag började att lägga salladen i en "doughnut" och fyllde hirs- och linsröran i mitten. Sedan placerade jag ut resten av ingredienserna runt om och tppade med frön och nötter. 

Ringla olivolja och pressa lite citron över salladen. Servera med ett glutenfritt bröd och gärna gurkkimchi!

 

Ha en underbar lördag allihop! Kram,

Annie

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas