anniesfodmap - recept och pepp om IBS och FODMAP

Gurkkimchi

Hej!

Från mina månader i Sydkorea upptäckte jag något helt fantastiskt: kimchi. Ni vet den mjölksyrade kålen i tonvis av chili. MUMS!!! Det är dock inte en barnlek att varken hitta den i butik här i Sverige (om du inte är villig att lägga halva CSN på det vill säga) eller att göra det själv. Dessutom är den inte speciellt FODMAP-fri eller magvänlig om du har IBS och är känslig för typ vitlök.

Jag googlade därför en kväll runt lite och tänkte att det borde gå att bota min kimchi-abstinens på ett enklare sätt. Tillslut hittade jag ett spännande substitut som från början kommer från Jenny Waldén, ni vet hon som vann Sveriges Mästerkock för några år sedan. Jag har utgått från hennes recept, men gjort det FODMAP-fritt och IBS-vänligt. Och visst blev det gott! Nästan som riktig kimchi!

Ingredienser för en liten skål:

* 5-10 cm gurka

* Salt

* 1 cm ingefära

* Röd chilifrukt

* Fishsauce

* Vitlöksolja

* Socker, chiliflakes, paprikapulver

 

Gör så här:

Hyvla gurkan med en osthyvel. Sprid ut den lite på skärbrädan och strö över salt.

Finhacka ingefäran och chilin. Blanda ihop med fishsauce, vitlöksolja och kryddor i en skål.

Torka av gurkan lite och blanda i skålan, rör om väl. Ställ in i kylskåp i minst 15 min innan servering så att gurkorna hinner gotta till sig.

Använd som tillbehör till allt!

 

Ha en fortsatt fin dag! Kram,

Annie

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas