anniesfodmap - recept och pepp om IBS och FODMAP

Risnudelsoppa med grönsaker och pocherat ägg

Hej!

Efter min tid utomlands har jag blivit helt besatt av nudelsoppa. Det är verkligen en rätt som äts (om än på like olika vis) i en stor del av Asien, i alla fall de länder vi besökte. Så nu när jag är hemma i Sverige igen, efter att ha ätit nudelsoppa i snitt fyra gånger i veckan i ett halvår, kan jag inte bara ge upp den vanan. 

Det fantastiska med nudelsoppa (förutom att det är gott) är att den går att variera på hur många olika sätt som helst. Alltså, så länge det är nudlar i en vätska blir det ju nudelsoppa, om en ska vara bokstavlig. Det är bara att ta vad du har hemma, gärna rester och sådant som ligger och skärpar i hörnet av kylskåpet. En annan bra grej är att risnudlar är helt FODMAP-fritt, finns att hitta i typ alla mataffärer och inte är svindyrt. Plus att det går fort att slänga ihop en soppa, så det är ingen måltid som behöver planeras långt i förväg. Bara massa win!!

Ingredienser för en portion:

* En portion risnudlar

* Vitkål

* En liten morot

* En liten bit ingefära (funkar med pulver också)

* Några salladsblad (jag använde romansallad, men bladspenat funkar nästan ännu bättre!)

* 1/2 tomat eller ett par körsbärstomater

* 1-3 tsk sambal oelek beroende på hur starkt du vill ha det

* Soja

* Kryddor (typ salt, peppar, chilipeppar, koriander, dill... go crazy helt enkelt)

* Ett ägg

 

Gör så här:

Skär grönsakerna i önskad form. Jag strimlade vitkålen och hyvlade moroten för att de skulle passa bättre ihop med nudlarna. Ha i allt i kokande vatten och krydda efter tycke och smak. Låt koka i några minuter innan du har i nudlarna. Kläck i ett ägg när det är några minuter kvar av koktiden. Det går även att koka ägget bredvid och sedan servera det i soppan. Gör som du känner!

 

Ha en underbar söndag mina vänner! Kram,

Annie

 

 

Upp