anniesfodmap - recept och pepp om IBS och FODMAP

Vegetarisk och glutenfri lasagne med halloumi

Hej!

När en äter enligt FODMAP kan det vara svårt att hålla sig till en helt vegetarisk kost, eftersom de flesta baljväxter kan vara lite jobbigt för magen att ta hand om. Därför söker jag med ljus och lykta efter nya, fullvärdiga, FODMAP-fria, vegetariska recept att lägga till i min kokbok (aka bloggen). Härom helgen lyckades vi svänga ihop ett recept som passar helt perfekt i nyss nämnda kategori, nämligen lasagne med halloumi!

Jag älskar ju ost av alla dess slag, och halloumi är verkligen en av mina favoriter. Den smälter inte av värmen, utan förblir fast och tuggig (ett nytt ord? Men ni fattar ;)). Tillsammans med pumpakärnor blir denna rätt både proteinrik, full av nyttigheter och asgod!

Recept för 4-6 personer:

* Olja till stekning

* 1 morot

(* 1 msk vitt vin - brukar funka bra i matlagning!)

* Ett paket krossade elle rpasserade tomater (4-500 g)

* 3 msk tomatpuré

* 1 hackad tomat

* Salt, vit- och svartpeppar, timjan (viktig!), socker

* 4 dl vatten

* En påse babyspenat (200g)

* 2 st halloumiostar

* Pumpakärnor

* Glutenfria lasagneplattor

* Hårdost till topping

 

Gör så här:

Sätt ugnen på 225°.

Riv moroten grovt och fräs i olja i en stor gryta. Häll på vinet och sedan de krossade tomaterna, tomatpurén, den hackade tomaten, kryddorna (krydda ordentligt!) och vattnet. Låt puttra ca 10 min. Ha sedan i spenaten och låt den bli mjuk.

Skiva halloumin i tunna skivor eller bitar. 

Varva lasagneplattor, tomatsås och halloumi. Strö pumpakärnor på två lager. Toppa med massa riven ost och skjuts in i ugnen i ca 20 minuter, känn så att den är mjuk igenom. När den är klar, ta ut och toppa gärna med lite färsk timjan. Servera till lite sallad och NJUT!

P.s. bästa maten till matlådor (om det blir något kvar)

 Ha en superskön lill-lördag alla favvoläsare! Kram,

Annie

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas