anniesfodmap - recept och pepp om IBS och FODMAP

5 tips på goda sallader

Hej!

Det är fortfarande sommar ute! Försöker ignorera alla höstkläder som plockats fram i butikerna, och alla blogginlägg som handlar om hur en "överlever hösten bäst". För en gångs skull tycker jag inte det känns så farligt att hösten är på väg, det kommer bli ganska mysigt faktiskt. Än så länge är det dock fortfarande sommar utanför fönstret! När det är varmt ute och en inte vill lägga hundra år på att laga mat tycker jag att en matig sallad är perfekt som lättare lunch eller middag. Här listar jag fem favoriter från mitt håll som går att variera utefter vad du har hemma. 

Caesarsallad

Klassiskt och svingott. Dressingen är A och O, så se till att göra den med kärlek, det lönar sig!

Risnudelsallad med räkor 

Inte lika klassisk som Caesarsallad, men minst lika god. Med asiatisk-inspirerade smaker kan du ta nästan vad som helst du har hemma och skapa ett mästerverk!

Sallad med italienska smaker

Alltså, vem älskar inte maten från runtomkring Medelhavet? Oliver, fetast, solvarma tomater, parmaskinka...

Sallad med fetaost och jordgubbar

Har ni testat att äta jordgubbar och fetaost samtidigt? Nej? GÖR DET! Det passar helt underbart fantastiskt tillsammans! Dessutom får du äta jordgubbar till lunch. Mums.

Rissallad med räkor och asiatisk dressing

Överblivet ris hemma? Gör en sallad! Blanda med det som finns i kyl eller frys, släng ihop en dressing och du är hemma. 

 

Har ni något recept eller något speciellt inlägg ni vill se på bloggen? Det är bara att skriva en kommentar eller skicka ett mail med tips/förlag/feedback! Uppskattar allt, och blir väldigt glad när ni skriver, det värmer verkligen att veta att ni läser och följer bloggen! TACK! <3

Ha en superfin söndag allihop! Kram,

Annie

Laxsnurror till förrätt eller tapas

Hej alla där ute!

Idag tänkte jag kort och gott ge er ett superenkelt, men mycket uppskattat (svingott), recept på laxsnurror. De passar perfekt som förrätt, tilltugg eller tapas. Älskar när så enkla saker kan bli så gott, och dessutom funkar för nästan alla magar. Inget gluten, laktos eller andra FODMAPs. Yey!

Ingredienser:

* Glutenfria tunnbröd (jag använde glutenfria tortillabröd, och det funkade super!)

* Glutenfri créme fraiche eller philadelphiaost (eller både och)

* En skvätt citronjuice

* Dill

* Ev salt, socker, vitpeppar efter smak

* Kallrökt lak i skivor

Gör så här:

Blanda créme fraiche med citron och dill och eventuellt lite salt och socker. Bred ut på bröden och lägg över laxen. Rulla ihop som en rulltårta och plasta in med plastfolie. Lägg i kylen till det är dags att servera. Skär upp i cm-stora bitar precis innan servering.

Hoppas ni har en fin sommar allihop! Kram,

Annie

Upp