anniesfodmap - recept och pepp om IBS och FODMAP

Stekt torsk med morots- och spenatmos och knaperstekt grönkål

Hej!

Hoppas er måndag varit bra ♥︎ Jag har precis slagit mig ner i soffan med en stooor skål yoghurt med massa goda toppings efter en lång dag på universitetet. Börjar bli van att fixa matlådor, lägga mig i tid och ägna mina dagar på skolan nu för tiden. Innan sommaren skrev jag ju min kandidatuppsats, så det var långa dagar även då, men inte på universitetet. Vi satt för det mesta hemma hos min uppsatspartner, så det var en mycket skönare och mer avslappnad miljö. Men det börjar gå bättre nu när jag är van att inte vara hemma, men visst är det skönare för både kropp (läs: mage) och sinne att vara hemma. Så är det ju. 

Nåväl. Jag är ju inte på universitetet alla timmar i veckan, utan hinner laga lite mat här hemma också. I helgen gjorde jag en fantastiskt god lunch till mig själv, innehållandes den smakrika och nyttiga grönkålen. Äntligen är den i säsong! Och så himla bra att den funkar enligt FODMAP! Nu för tiden är det väldigt modernt att göra grönkålschips. Det gör jag av den ibland, men har det som tillbehör till maten. Jag tycker i ärlighetens namn inte att det kan ersätta vanliga chips. Tyvärr. Men det är väldigt gott till exempelvis fisk!

I de flesta recept på grönkålschips ska de köras i ugnen. Till denna rätt stekte jag kålen istället. Då är det lättare att sätta smak och konsistens precis som en vill ha det. Jag stekte torsken i samma stekpanna efter att kålen var klar. Det enda jag gjorde innan jag la i fisken var att tillsätta extra olja i pannan.

 

Ingredienser:

Morots- och spenatmos:

* En stor morot

* En eller två bullar fryst, hackad spenat

* En msk rapsolja

* Salt och peppar

Krispig grönkål 

* Grönkål

* Olivolja

* Salt

 Stekt torsk:

* En torskfilé

* Rapsolja

* Citronjuice

* Salt och peppar

 

Gör så här:

Skala och dela moroten i bitar. koka mjuk i lättsaltat vatten. Mosa med en gaffel eller mixa (beroende på vilken konsistens du vill ha). Tillsätt olja och spenat och fortsätt mosa och blanda om.

Skölj och dela grönkålen i bitar. Stek i rikligt med olivolja tills de är knapriga. Salta.

Häll riktigt med olja i en stekpanna. Låt bli het. Lägg i torsken, pressa över lite citron och krydda. Stek i några minuter på varje sida, men inte för länge för då blir den torr! Lägg upp torsken på en tallrik och häll över oljan som är kvar i stekpannan. Servera tillsammans med morotsmoset och grönkålen. NJUT!

Det blir en lätt lunch av det här. Om du vill ha det lite matigare rekommenderar jag att servera detta med kokt quinoa eller hirs. Ett kokt eller stekt ägg passar också bra till om du vill ha i dig mer protein.

 

Nu ska jag luta mig tillbaka och titta på Vem vet mest, och sen Idol. Skönt med lugna hemmakvällar, särskilt mitt i veckan. Läsanvisningarna inför föreläsningarna imorgon får vänta. Denna kväll kommer jag endast ägna åt mig själv och TVn. Oh, ja. Ha en superfin kväll allihop! ♥︎ Kärlek på er,

Annie

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas