anniesfodmap - recept och pepp om IBS och FODMAP

Laktosfri hallonmilkshake utan glass och socker

Hej!

Hoppas er måndag varit bra! Själv började den med plugg för att sedan avrundas med glass och en runda ute i solen. En bra måndag med andra ord. Måndagar kan ju vara lite jobbiga, och det kan kännas som att det är en evig het till helgen. Något jag tycker gör en dag lättare att ta sig igenom är de små stunder av njutning endast något riktigt gott kan ge. Ett exempel på en sådan sak är milkshake. För ett tag sedan blev jag verkligen akut sugen på hallonmilkshake och när en är det finns det inget bättre än att göra en, sätta sig ner i en skön stol och bara njuta av sin nymixade milkshake.

Eftersom jag tycker att alla borde må bra varje dag och ta vara på alla stunder som ges att njuta, får ni självklart ett recept på en perfekt, supernjutig milkshake. Som dessutom är laktosfri, och FODMAP-fri så klart.

Recept för ett glas:

* En stor näve frysta hallon

* En halv banan, skivad och fryst

* Ca 1 dl laktosfri mjölk

* 1/2 dl laktosfri vispgrädde

* Ev lite socker 

 

Gör så här:

Vispa grädden i en skål och ställ in i kylen medan du gör milkshaken. Jag vispade i en plastglas med en liten visp eftersom det inte var så stor mängd grädde.

Mixa hallon, banan, mjölk, en msk av grädden och eventuellt lite socker. Tillsätt mer mjölk om den bli för fast. Häll upp i ett glas och toppa med grädde och hallon. Drick med sugrör.

Tips #1: Jag fryste in lite av mjölken i iskuber ett par timmar innan. Det gör milkshaken mer krämig och glassigare.

Tips #2: Lägg en isbit i botten av glaset innan du häller på milkshaken. Det håller den kallare längre.

 

Mmm, så himla gott. Och massa nyttigheter i dessutom! Varför inte ta vara på denna måndaskväll och göra en milkshake typ nu? Eller något annat gott ni verkligen tycker om. Njut fina ni, det är ni värda! Kärlek,

Annie

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas