anniesfodmap - recept och pepp om IBS och FODMAP

Hemmagjord müsli

Hej!

Här kommer receptet på müsli! Som jag nämnt tidigare har jag ändrat om lite i receptet från det att jag gjorde den. eftersom vissa frön tålde värme bättre än andra. Så detta recept har inte 100 % success-rate, men jag är ganska säker på att det blir bättre än mitt, och mitt blev bra. 

Jag har testan min müsli (som blev lite bränd här och där) och måste säga att jag är väldigt nöjd! Det var trots allt första gången jag gjorde müsli i hela mitt liv, och den är inte bara ätbar, utan faktiskt också njutbar. God till och med.

Ingredienser:

* 4 dl havregryn

2 dl av valfria frön/nötter:

* Quinoa

* Sesamfrön

* Pumpafrön

* Solroskärnor

* Linfrön

* Kokosflingor (begränsade enligt FODMAP, så uteslut om du är osäker på om du tål det)

* Valnötter

* 1/2 dl rapsolja

* 1 krm vaniljpulver

 

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 °. Blanda havregryn, quinoa, sesamfrön, solroskärnor, linfrön, kokosflingor, vaniljpulver och ca 3/4 av rapsoljan i en bunke. Sprid ut på en plåt och sätt in i mitten av ugnen i ca 10 minuter.

Hacka valnötter och blanda med pumpafrön och resten av oljan. 

När de första 10 minuterna har gått, ta ut plåten och häll på pumpa- och valnötsblandningen och rör runt i müslin. Sätt in plåten igen och ha den inne i 5-10 minuter till. Håll koll så det inte bräns!

 

Både mina valnötter och pumpafrön blev lite brända, men jag lyckades rädda några när jag märkte att de började bli bruna. Jag hade även alldeles för hög värme, ca 200 °, så det är möjligt att 175 ° är för lite. Ni får testa er fram helt enkelt, det brukar bli bäst resultat efter lite empiriska försök ;)

 

Hoppas ni haft en fin dag allihop! Glöm inte att det är lill-lördag idag, så ta hand om er lite extra ikväll. Själv ska jag kolla på Bonde söker fru och njuta av att det bara är två dagar kvar till helg. Ha det underbart hörrni! ♥︎ Kärlek,

Annie

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas