anniesfodmap - recept och pepp om IBS och FODMAP

Grillmiddag

Hej!

Så här en söndag tyckte jag det passade bra med en fet thow back till en av sommarens grillkvällar. Detta är från en helg vi var i sommarstugan, och jag får nästan sommarkänslan tillbaka när jag ser bilden. Min tanke med att lägga upp detta så pass sent (alltså lite efter grillsäsongen) är inte att få alla att längta tillbaka till sommaren och vara elak för att ni inte kan laga detta. Nej, jag tänkte faktiskt tala om att en sådan här sommarmåltid går att göra när på året som helst! Istället för att grilla köttet går det steka, eller köra i ugnen. Om ni inte vill grilla då. Än är det ju inte för kallt ute! Och finns det något mysigare än att grilla ute på vintern? Nej, typ inte.

Så, för oss som älskar sommaren och allt som har med den att göra kan glädja oss åt att vi kan få i oss lite sommarmat året om. Och ni som gillar höst och vinter kanske även ni vill känna smak av sommaren någon gång under vinterhalvåret. Varför inte liksom. Nåväl, receptet hittar ni under bilden. Njut!

 

Ingredienser:

* Fläskytterfilé

* Salt, svart- och vitpeppar

* Färskpotatis

* Morötter

* Olja

* Salt, svartpeppar

* Grönsallad, tomater, gurka

* Oliver

 

Gör så här:

Ställ ugnen på 180°. Skär bort överflödigt fett från fläskytterfilén. Krydda med salt, svart- och vitpeppar runt om. Lägg på folie i en ugnsfast form. Ställ in i ugnen i ca 30 min beroende på hur tjock den är, du kan även använda en termometer om du vill vara på den säkra sidan.

Ta ut och grilla runt om så att den blir helt klar och får en fin yta. När den är klar virar du in den i folie och låter den vila några minuter. Tänk på att den fortsätter bli klar i folien, så det gör inget om den inte är helt färdig när du tar bort den från grillen.

Vrid upp ugnen till 220°. Skrubba och skölj potatis och morötter. Skär i stafar eller klyftor. Lägg i en ugnsfastform och ringla över olja. Salta och peppra. Ställ in i ugnen i ca 30 min eller tills de är mjuka.

Servera till en fräsch sallad, oliver1 och valfri sås2.

 

Vi hade köpt stora, fyllda oliver på torget. Självklart fyllda med fetaost. Kan inte beskriva hur goda de var. 

Köpte ICAs färdiga bearnaisesås på burk för att testa, eftersom ska funka enligt FODMAP. Den var ganska smörig, men helt okej om en inte orkar göra en egen. Har även testats Garants bea på bruk och tycker nog att den är snäppet godare. Det är alltid godare att göra en egen sås, och bea går absolut att göra utan lök om en vill ha det. Annars kan tipsa om att röra ihop en egen sås på crème fraîche. Kan även tänka mig att hemmagjord aioli utan vitlök passar. Går fort och är minst lika gott! Du slipper även onödiga och onaturliga tillsatser som brukar finnas gömda i köpta såser.

 

Hoppas ni haft en bra söndag och är taggade på den nya veckan! Ha en fin kväll ♥︎ Kram,

Annie

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas