anniesfodmap - recept och pepp om IBS och FODMAP

Quinoa bowl med morötter och lax

Hej!

Mpndag och tenta för mig. Detta inlägg är tidsinställt, så just nu sitter jag förmodligen och skriver tenta. Hoppas det går bra för mig, haha. I vilket fall som helst tänkte jag att ni inte ska behöva lida bara för att jag gör det (hehe), utan ni ska få ett supernice recept istället! Som alla vet vid det här laget ligger alla former av Poké Bowls och bowls av andra slag mig väldigt varmt om hjärtat. Hoppas ni uppskattar recept av denna typ, för de tar aldrig slut ;)

Det är ju något speciellt med att äta ur en djup skål alltså... Ren kärlek skulle jag nog beskriva det som. Hur som helst, om inte ni gillar att äta ur "bowls" så går det här jättebra att äta på en vanlig tallrik också. Huvudsaken är att det här är hälsosamt, FODMAP-fritt och skitgott. Alltså, ja. Plus att det går snabbt att slänga ihop också. Och du kan använda det du har hemma. Love, love, love.

Ingredienser:

* Quinoa

* Kokosmjölk/vatten

* Salt, curry, spiskummin, chilipeppar, vitpeppar, gurkmeja

* Ingefära

* Morot

* Vitkål

* Tomat

* Gurka

* Lax

Dressing:

* 1 msk naturell laktosfri yoghurt

* 1 msk majonnäs

* 1 tsk sambal oelek

Topping: 

* Soja

* Sesamfrö

 

Gör så här:

Koka quinoan enligt anvisningarna på förpackningen. Jag kokade i hälften vatten, hälften kokosmjölk för mer fancy smak. Häll i kryddorna och låt koka med. Skala och finhacka ingefäran och ha i quinoan. Skala och hacka morot, vitkål, tomat och gurka. Låt morot och vitkål koka med quinoan i undefär 10 minuter.

Blanda ihop ingredienserna till dressingen. Skär laxen i kuber.

Häll upp quinoablandningen i en djup skål (bowl!). Toppa med lax, dressing, eventuellt soja och strö över sesamfrö. NJUT!!!!

 

Hoppas ni har en fin måndag allihop! Ta hand om er ♥︎ Kärlek,

Annie

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas