anniesfodmap - recept och pepp om IBS och FODMAP

Mustig soppa med vitkål, morötter och quinoa

Hej!

Vad kallt det har blivit kallt det senaste dagarna! Det är fint och soligt, men temperaturen har verkligen sjunkit ordentligt. Jag älskar det friska luften, men så fort det blåser till fryser jag nåt så fruktansvärt. Det bästa som finns när en fryser är en riktigt härlig soppa. Denna soppa är gjord på säsongens grönsaker, vilket gör denna måltid, inte bara fantastiskt god, utan både plånboksvänlig och miljövänlig (eftersom grönsakerna förhoppningsvis är Svenska och närodlade)!

Jag vet att jag sagt det förr, men soppa är verkligen en underskattad maträtt. Du kan använda i princip vad som helst som du har hemma. Den kan göras med billiga ingredienser, innehålla extra-allt, vara full av hälsobomber och smaka alldeles faantastiskt. Det bästa av allt är att det kan värma upp den allra frusnaste kropp (det vill säga min) efter en kylig höstdag utomhus. Heja soppan!

Recept för 2 portioner:

* Olivolja

* En stor eller två små morötter

* Vitkål (ungefär samma mängd som morötterna)

* 6-8 st körsbärstomater

* 2 msk tomatpuré

* 1 l vatten

* 1/2-1 dl quinoa

* Spiskummin, curry, salt, vitpeppar, paprikakrydda

 

Gör så här:

Skala och hacka morötterna. Hacka vitkålen och tomaterna. Fräs i olivolja en stund. Krydda medan det fräser så kommer smakerna fram mer. 

Tillsätt tomatpuré och vatten och koka upp. Låt puttra i ca 10 min. Häll i quinoan och fortsätt sjuda i ca 15 min. Smaka av och tillsätt ev mer vatten om det blir för lite vätska. 

Tips#1: Servera gäna med en klick laktosfri turkisk yoghurt eller crème fraîche i!

Tips#2: Jag hade ingen turkisk yoghurt eller crème fraîche, så jag blandade vanlig, naturell yoghurt med majonnäs. Funkade kanon att ha i istället!

Tips#3: Gör matlådor av resterna!

 

Ha en superfin lill-lördagskväll allihop! ♥︎ Kärlek,

Annie

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas