anniesfodmap - recept och pepp om IBS och FODMAP

Dryga ut köttfärsås

Hej!

Idag tänkte jag ge er ett tips på hur ni kan dryga ut köttfärssås! Som student, eller vanlig dödlig människa för den delen, kan det vara nice att spara på de få slantar en äger. Pasta med köttfärsås (glutenfri och FODMAP-fri) är nog den vanligaste matlådematen, och vardagsmaten i Sverige. Kanske för att det är så sjukt gott och lätt att göra. Bortsett från köttfärsen är det även en billig rätt att tillaga. För att sänka kostnaden per måltid ännu mer går det alldeles utmärkt att dryga ut såsen för att få mindre köttfärs att räcka till fler portioner. Bästa studenttänket!

Igår tinade jag upp en "vanlig" portion köttfärssås, men tillsatte bland annat morötter och vitkål som ger både mer smak och konsistens och lyfter köttfärsåsen till nya höjder! Som grädde på moset blev det även en extra portion. Perfekt. Tänkte att ni kanske också ville spara lite slantar, bli mer miljösmarta och hälsosamma på köpet. Hoppas sådana här inlägg uppskattas. Jag gillar det i alla fall, haha. Matlådor 4-life.

Ingredienser:

FODMAP-fri köttfärsås

* Morötter

* Vitkål

* Soltorkade tomater (eller vanliga tomater)

 

Gör så här: 

Skala och riv morötterna grovt. Finhacka vitkålen och de soltorkade tomaterna. Fräs eventuellt morötter och vitkål i olja en stund innan de tillsätts i köttfärssåsen. 

 

Så himla enkelt, så himla ekonomiskt, men framförallt; så himla gott! Passa även på att krydda lite extra. Mitt hetaste tips ever är att ha en doft kanel i köttfärsåsen. Det lyfter verkligen smaken! Testa!

Ha en superfin kväll allihop ♥︎ Kram,

Annie

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas