anniesfodmap - recept och pepp om IBS och FODMAP

5 tips för perfekt konsistens på gröt

Hej!

Som alla vet älskar jag gröt. Tänkte därför ägna detta inlägg åt 5 tips som gröten lite bättre. Dessa tips förbättrar framförallt grötens konsistens. Om ni vill ha fler tips på olika smaksättningar eller liknande är det bara att hojta till! Läs och lär mina vänner, och låt gröten förgylla er morgon!

5 tips för perfekt konsistens på gröt:

1. Ha i 1 tsk chiafrö (låt gärna svälla några minuter i lite vätska innan du tillsätter övriga ingredienser)

2. Tänk på att både linfrö, psylliumfrö och chiafrö binder vätska och gör gröten "segare" och fastare.

3. Mät vätska framförallt efter hur mycket havregryn (eller andra flingor, hirs tex) du har. Ett bra grundmått är dubbelt så mycket vätska som gryn. 

4. Ha en klick lakoisfri grädde i. Bara en liten skvätt (typ 1/2 msk) gör gröten mycket krämigare!

5. Rör i ett ägg mot slutet (funkar bara om du kokar gröten i kastrull, inte micro). Det gör gröten 1) krämigare, 2) fluffigare, 3) mer näringsrik, 4) mer mättande, 5) mer proteinrik och 6) supergod!

 

Alltså GRÖT! ♥︎ Så mycket gärlek i en liten skål. Är ni lika kära i gröt som jag? Om inte får ni testa dessa knep för att kanske inse hur fantastiskt det är.

Hoppas ni haft en underbar helg allihop! Kram,

Annie

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas