anniesfodmap - recept och pepp om IBS och FODMAP

Kycklingburgare med hemmagjord dressing

Hej fina ni!

Nu ska ni äntligen få recept på det vi åt i lördags, nämligen kycklingburgare! Jag kan redan nu säga att burgaren på bilden inte är min, utan min pojkväns. Hamburgerbrödet är inte FODMAP-fritt. Jag fick nöja mig med extra mycket tillbehör i stället för bröd (inte mig emot). Förutom hemmagjorda kycklingburgare hade vi bacon, sallad, tomat, gurka och hemmagjord FODMAP-fri dressing. Till detta serverades hemmagjorda pommes och baconinlindad halloumi, som jag hittade ett recept på Ica. Var bara tvungen att testa och det var SÅ GOTT! Dessa små varma ostknyten är mitt nya favorit-side-snack. De syns inte så bra på bilden, men det är en sådan som ligger mellan övre brödet och baconet. I bakgrunden skymtas även en milkshake som vi drack till. Recept på allt hittar ni under bilden!

Ingredienser:

Pommes:

* Potatis

* Rapsolja

* Salt och svartpeppar

Kycklingburgare:

* Kycklingfärs

* Salt och svart- och vitpeppar, kryddor efter smak

Baconinlindad halloumi:

* En halloumiost

* Ett halvt paket bacon (använd andra halvan till topping i burgaren)

 

Hamburgerdressing

* En stor msk laktosfri turkisk yoghurt

* En stor msk majonnäs

* En tsk sambal oelek

* En tsk tomatpuré

* Salt, svart- och vitpeppar, paprikakrydda, socker

* Limejuice

Milkshake:

* Frusen banan

* Laktosfri glass (vanilj, kolagräddglass eller liknande)

* Jordnötssmör

* Salta jordnötter

* Laktosfri mjölk

 

Gör så här:

Pommes: Sätt ugnen på ca 220°. Skrubba potatisen (går även att skala, men det är godare med skalet kvar). Skär i tunna stavar. Lägg stavarna i en sil och skölj under rinnande vatten. Torka dem torra och lägg dem i en skål. Häll över ordentligt med olja och blanda väl. Sprid ut dem på en plåt med bakplåtspapper och ställ in i ugnen i ca 10 min. Sedan tar du ut dem och vänder på dem, saltar och pepprar. Ställ in igen tills de är gyllengruna, ca 10 min till.

Kycklingburgare: Blanda kycklingfärs med kryddor. Smaksätt med det du är sugen på, tex curry, spiskummin och ingefära. Paprikakrydda, oregano och lite kanel. Endast fantasin sätter gränser! Här använde vi bara salt, svart- och vitpeppar, eftersom vi ville ha så "vanlig" hamburgersmak som möjligt (lite tråkigt, jag vet).

Baconinlindad halloumi: Dela baconen på mitten. Skär halloumin i stavar. Linda baconen runt och stek i en het panna tills baconen är färdiga och de ser alldeles underbart goda ut!

Dressing: Rör ihop yoghurt, majonnäs, sambal oelek och tomatpuré. Smaka av med kryddor och en liten nypa socker. Skvätt eventuellt i lite limejuice för lite syra.

Milkshake: Mixa alla ingredienser och använd mjölken för att få rätt konsistens.

 

Ni hittar ett annat recept på FODMAP-fri hamburgerdressing här!

 

Så där, nu kan ni ha lika mycker hamburgerfest som vi hade! Har inte tänkt på det innan, men hamburgare kan man variera i oändlighet. Det bästa av allt är att man kan få till alldeles underbara hamburgare helt enligt FODMAP.

Nu ska jag fortsätta plugga lite, har tagit en alldeles för lång paus för att blogga, haha. Ikväll ska jag till en tjejkompis och laga FODMAP-fri Flygande Jacob. Ska försöka komma ihåg att ta kort och minnas receptet, så får ni det lite senare. Ha en fin dag allihop så ses vi imorgon ♥︎ Kärlek,

Annie

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas