anniesfodmap - recept och pepp om IBS och FODMAP

Currydoftande kycklingfärssås med ris

 Hej finisar ♥︎

Det känns som att dagarna rusar fram. Redan en ny vecka imorgon och till helgen är det påsk. Shit, vad fort det går! Det är så härligt att det börjar bli ljusare ute, och snart kan en nästan börja känna att värmen är på ingång. På onsdag åker jag hem till föräldrarna för att ta det lugnt, äta påskmat och fira födelsedagar (bland annat min!). Det ska bli skönt att ta en liten paus från plugget. Magen lär dock bli lidande, som vid alla högtider och helgdagar när en äter borta och med andra människor som inte är vana vid en FODMAP-anpassad kost (om de ens vet vad det är vill säga). Självklart får en försöka att äta så "godkänt" som möjligt, men det är både svårt och tråkigt vid högtider. Det kommer antagligen sluta med att jag knaprar medicin för att få magen att samarbeta överhuvudtaget, och må dåligt resten av tiden. Ibland får det vara värt lite magont för att kunna äta tillsammans med andra. Men bara ibland. Förhoppningsvis kommer vi försöka få till en FODMAP-fri tårta! Om den blir lyckad kommer ni självklart få ta del av receptet.

Idag får ni recept på en indisk-inspirerad kycklingfärssås. Den blev faktiskt riktigt lyckad, och passade super med ris, banan och jordnötter. Även detta blir (som mycket av min mat) perfekt till matlådor. Av denna omgång blev det två matlådor om jag kommer festa på någon gång i framtiden, woho! Säger som vanligt; testa!

Recept för 3-4 portioner:

* Jasminris

* Olivolja

* 300g kycklingfärs

* Curry(mycket!), spiskummin, gurkmeja, kanel, paprikakrydda, vitpeppar, salt

* En morot

* 1/2-1 dl laktosfri grädde

* 1/2-1 dl laktosfri mjölk

* Vatten efter behov

* Två msk tomatpuré

* En tsk sambal oelek

* En msk laktosfri gräddfil (kan uteslutas)

* Haricots verts

* Banan

* Jordnötter

 

Gör så här:

Koka riset enligt anvisningarna på förpackningen.

Stek kycklingfärsen i olivolja. Krydda ordentligt, curry är huvudkryddan här, så var inte rädd att ösa på. Hacka en morot och stek tillsammans med färsen. Häll på grädde och mjölk och låt koka upp. Tillsätt tomatpuré och sambal oelek. Tillsätt några matskedar vatten om såsen kokar ihop för mycket. Om den är för tunn kan du istället hälla i mer grädde. Låt småputtra medan riset blir klart. Rör eventuellt i en klick gräddfil mot slutet, men låt den endast bli, om den kokar kan det skära sig.

Servera till haricots verts, skivad banan, (salta) jordnötter och en fräsch sallad. Det som blir över (om det blir något över vill säga) är som gjort för matlådor!

 

Vila upp er och ladda inför den nya veckan och påsken. Vi ses snart igen! Kram och kärlek,

Annie

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas