anniesfodmap - recept och pepp om IBS och FODMAP

Asiatisk nudelsallad med räkor

Hej allihop!

Så skönt med helg! Här hos mig händer ingenting viktigt och inga nyttiga sysslor utförs. Sådana dagar behövs ibland för att orka med vardagen. På senaste tiden har det varit väldigt mycket av sådana slappa dagar, eftersom kursen jag läser just nu inte riktigt har fångat mitt pluggintresse och tvingat mig till läsning. Det kommer nog snart är jag rädd. Vad dessa lata dagar medför är dock tid för matlagning. Nu kan jag ta mig tid i köket och testa olika smaker och kombinationer, något jag verkligen uppskattar. Hoppas att ni också gör det! Igår var jag sugen på något asiatiskt, och jag hade räkor kvar sedan fiskgratängen jag gjorde dagen innan. Efter lite inspirationssamlande på Google och rekande i köket blev det en FODMAP-fri risnudelsallad med räkor ihoprört med helt underbar dressing! Om ni gillar asiatiskt måste ni testa detta. Detta är verkligen snabbmat när den är som bäst. Risnudlarna ska koka i typ tre minuter, och förutom tiden det tar att diska så är det inte mycket längre tid du behöver för att laga till denna maträtt. Har inga exakta mått, utan jag slänge mest ihop allt på känn, men om det är något ni undrar är det bara att skriva en kommentar! Receptet finner ni under bilderna. Studera, laga och njut.

Ingredienser:

* Olivolja

* Rapsolja

* Soja

* Limejuice

* Sambal oelek

* Salt, Vitpeppar, Ingefära, Spiskummin, Kanel, Socker

* Vatten från nudlarna

* Risnudlar

* Räkor och kräftskärtar

* Morot

* Isbergssallad

* Salta jordnötter

* Fetaost

 

Gör så här:

Blanda 50/50 olivolja och rapsolja, soja, limejucie, sambal oelek och kryddor i en skål. Koka nudlarna enligt anvisningarna på förpackningen. Strimla morot och isbergssallad. Häll av nudlarna, men spara lite av nudelvattnet och blanda det med dressingen för att göra den lite lösare. Blanda nudlar, morötter, sallad, räkor och dressingen i kastrullen som du kokat nudlarna i. Rör om väl så att allt täcks av dressingen. Häll upp i en skål eller djup tallrik och toppa med fler räkor, salta jordnötter och fetaost. 

 

Hoppas på att det blir lite matlagning ikväll som passar att posta på bloggen, vad det blir får framtiden avgöra. Om det är något ni skulle vilja se på bloggen är det bara att säga till! Det är bara roligt att göra maträtter både goda och anpassade för FODMAP. Utmaningar i köket är de bästa utmaningarna! Laga till något gott till er själva nu och njut av att det är helg en dag till. Önskar er en fin lördag allihop ♥︎ Kärlek,

Annie

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas