anniesfodmap - recept och pepp om IBS och FODMAP

Melonglass

Hej!

Vilket väder vi har! Sååå varmt. Det enda en vill göra just nu är ju att sitta i skuggan och äta glass. Själv har jag suttit inomhus hela dagen på seminarium, så skugga har jag fått i alla fall. Gick en runda nu när jag kom hem och kan inte annat än älska värmen och solen. Det gör så mycket med humöret när vädret är så här. Till och med när en sitter inne en hel dag och har fyra långa seminarier.

Men på tal om glass, alla ni som äter enligt FODMAP vet att det inte är det enklaste att hitta glassar som är tillåtna. För det första innehåller de allra flesta laktos och alla strutar gluten. Sorbet finns ju, men de kan vara gjorda på otillåtna frukter eller innehålla t.ex. fruktos-glukossirap. Och till råga på allt en himla massa tillsatt socker. Inte så roligt för IBS-magar, tyvärr. Därför kommer jag här med ännu ett recept på FODMAP-fri glass! Den är gjord enbart på frukt, så den är dessutom riktigt nyttig, hälsosam, rik på vitaminer och allt sånt där som vissa bryr sig om. Basen är fryst melon, som i sig går att mixa till en sorbet-liknande konsistens utan att tillsätta något annat. Jag valde dock att ha i några bananskivor för att göra glassen lite mer krämig för att den skulle likna gräddglass lite mer än sorbet. Smaksatte även med lite pressad lime, men det är så klart valfritt. Hur som haver, god blev den och det är allt som räknas. Jättegod. Mmm.

Recept för 4 portioner:

* 1/2 honungsmelon

* 1 banan

* 1 tsk limejucie

 

Gör så här:

Förberedelser: Skär melon och banan i bitar och frys in minst ett par timmar. Detta går att förbereda flera dagar innan.

När du är sugen på melonglass: Lägg de frysta melon- och bananbitarna i en skål/mixer och häll/pressa i lite limejuice. Mixa till en krämig konsistens. Servera, ät och NJUT!

 

Visst är det gott med hemmagjord glass! Både gott (godare?) och nyttigare än sådan en köper. Och framförallt mycket billigare. Som student måste en ju tänka på ekonomin ibland. Dock brukar jag väl inte göra det just när det kommer till glass om jag ska vara ärlig, så där finns en hel del pengar att spara varje månad... Nu har jag tänkt börja göra mer egen glass, mest för att det är svårt att hitta FODMAP-vänliga glassar, men också för att en kan välja smak helt själv och inte behöver köpa ett helt paket med tråkig vanilj. Typ bara fördelar alltså. Brukar ni göra glass själva? Dela gärna med er av era recept och tips! 

Ha en underbar kväll allihop ♥︎ Kärlek,

Annie

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas