anniesfodmap - recept och pepp om IBS och FODMAP

Chiayoghurt

 Hej!

Hela dagen har ägnats åt plugg och jag är fortfarande inte klar, så ska fortsätta efter en liten middags- och bloggpaus. Vädret har varit riktigt tråkigt och grått idag så det har inte känt så tråkigt att sitta inne ändå. Dagar som denna är perfekta föra att komma med nya recept, så nu har jag två på gång som kommer inom kort. 

Idag tänkte jag ge er ett tips på frukost en kan äta under elimineringsfasen (eller annars med för den delen) i FODMAP. Den är alltså helt FODMAP-fri, supergod och en riktig hälsosam start på dagen! Grunden är en variant av chiapudding, men äts med yoghurt (som yoghurt) och med topping som om det vore... vanlig yoghurt. Ni fattar. Hursomhelst, supergott är det i alla fall. Och nyttigt. Och FODMAP-fritt. 

 

Ingredienser:

* 1 msk chiafrö

* 1 tsk psylliumfröskal

* 1/2 dl + 1 1/2 dl laktosfri yoghurt

* Ev en skvätt laktosfri mjölk

* Ett par hallon

* 1/2 banan

* Linfrö, sesamfrön, pumpafrön, solrosfrön, valnötter osv

 

Gör så här:

Kvällen innan: Blanda chiafrön, psylliumfröskal, hallon, 1/2 dl yoghurt och eventuellt lite mjölk i en skål. Ställ in i kylen och låt stå ett par timmar eller över natten. Rör om efter ett litet tag så att det inte klumpar sig. 

Morgonen efter: Mosa i en halv banan och häll på resten av yoghurten. Rör runt ordentligt. Toppa med valfria fröer och nötter. Ät och NJUT!

 

Är det bara jag som tycker det är svårt att komma på vad en kan äta till frukost när man kör FODMAP? Om ni har några idéer på FODMAP-fria frukostar får ni jättegärna ge tips i kommentarerna! Alla förslag är välkomna! 

Nu ska jag snart återvända till plugget. Hoppas ni har haft en mer stimulerande dag än jag, haha. Hoppas även ni mår riktigt bra, för det förtjänar ni. Ta hand om er ordentligt ♥︎ Kärlek,

Annie

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas