anniesfodmap - recept och pepp om IBS och FODMAP

Varm blåbärsmjölk med vanilj och glass

Hej!

Jaha, då var sista lediga dagen snart över för min del. Imorgon börjar jag jobba och gör det största delen av sommaren. Visst hade det varit skönt att fortsätta vara ledig, men som student är jag tacksam för varenda krona jag kan skrapa ihop. Jag har ju trots allt haft en härlig vecka på Cypern att se tillbaka på!

Ikväll tänkte jag bjuda på ännu ett recept på en varm dryck. Som ni kanske vet älskar jag verkligen att dricka varma drycker. I min studentlägenhet har jag aldrig haft blåbärssoppa, men här hos mina föräldrar finns det alltid i kylen. Min kreativa ådra och mina smaklökar sa mig att här fanns en gömd skatt. Efter ett par test har jag nu funnit den perfekta kombinationen av blåbärssoppa, mjölk, vaniljpulver och glass. Har druckit detta nästan var enda kväll sedan jag kom hit. Så. Himla. Gott.

Ingredienser:

1/2 mugg blåbärssoppa (kolla innehållsförteckningen efter FODMAPs!)

* 1/2 mugg laktosfri mjölk (gärna fet)

(* Ev en skvätt laktosfri grädde om du gillar smaken)

* 1/2 krm vaniljpulver

* 1 msk (eller mer) laktosfri vanilj- eller blåbärsglass

 

Gör så här:

Häll upp mjölk och blåbärssoppa (och ev en skvätt grädde) i en mugg. Micra på högsta värme i ca 1,5 min eller tills den är varm. Rör i vaniljpulvret. Toppa med en stor sked glass. Låt glassen smälta lite, rör runt försiktigt och drick. Jag använde Truimfs blåbärsglass som både är billig, supergod och fri från FODMAP.

 

Antar att jag inte är den enda som ska jobba imorgon. Flera av er kanske redan jobbat en vecka eller två. I vilket fall hoppas jag ni haft en underbar midsommarhelg och att ni får en fortsatt fin söndagskväll ♥︎ Tagga måndag! Kram,

Annie

 

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas