anniesfodmap - recept och pepp om IBS och FODMAP

Yoghurt med blåbär, sirap, valnötter och frön

Hej!

Det här med frukost kan vara lite knepigt när en äter enligt FODMAP. Tänkte därför tipsa om en supersmarrig kombination att toppa din laktosfria yoghurt med. Jag äter i princip bara naturell yoghurt för att få i mig så lite socker som möjligt (för magens skull). Men ibland kommer jag in i perioder då jag slukar jordgubbsyoghurt i mängder. Andra dagar blandar jag naturell yoghurt med smaksatt för att få lite variation. 

Här har ni i alla fall en av mina (nuvarande) favoriter av topping till yoghurt. Det är jätteenkelt, jättegott och dessutom nyttigt. Och så klart helt FODMAP-fritt! 

Ingredienser:

* Laktosfri naturell yoghurt

* Ljus sirap

* Blåbär (färska eller frysta spelar ingen roll)

* Valnötter

* Linfrön

* Pumpakärnor

 

 

Gör så här:

Häll yoghurten i en skål. Ringla över sirap. Häll på blåbär. Bryt sönder några valnötskärnor och ha på. Strö över linfrön och pumpakärnor. Blanda runt, ät och njut!

Jag brukar krossa blåbären med skeden och röra runt så att yoghurten blir lila och får en mild blåbärssmak... Mmmm...

 

Så här kan en frukost se ut för mig nu när jag jobbar och inte hinner eller orkar göra gröt eller något mer invecklat. Önskar att en kunde fick äta frukost varje måltid på dygnet ibland, hehe. Nu ska jag pusta ut efter ännu en arbetsdag. Hoppas ni har det bra allihop! Ta hand om er ♥︎ Kram,

Annie

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas