anniesfodmap - recept och pepp om IBS och FODMAP

Snabblunch: Tonfiskpasta med oliver, tomat och spenat

Hej!

Som ni vet jobbar jag nu under sommaren. Ordinarie arbetstid är 8-17, och med en lunchrast 12-13. Jag har den turen att jag har möjligheten att åka hem på lunchen, vilket jag tycker kan vara skönt ibland. Eftersom det tar nästan 10 minuter enkel resa har jag bara 40 minuter kvar till att laga och äta mat. Ibland blir det matlådor, men när sådana inte finns tillgängliga får jag slänga ihop något snabbt.

Jag är säker på att många av er, även om ni inte är i exakt samma situation, uppskattar recept på snabba, enkla och hälsosamma luncher en håller sig mätt på. Därför tänkte jag ge er ett förslag idag. Det bästa är att förbereda så mycket som möjligt dagen innan. I princip kan du slänga ihop detta dagen innan (förutom eventuellt tonfisken som har en tendens att lukta mycket). Allt du behöver göra innan nu äter är at ta fram maten och eventuellt värma det i micron. Om du inte gjort det dagen innan, går det superfort att slänga ihop ändå. 

Ingredienser:

* Glutenfri pasta

* Oliver

* Babyspenat

* Romanticatomater

* Tonfisk (på burk)

* Fetaost

Dressing:

* En del olivolja

* En del vatten

* Pressad citron

* Salt och peppar

 

Gör så här:

Koka pastan enligt anvisningarna på förpackningen. Häll av och skölj i kallt vatten. Häll över lite olja så att den inte klibbar ihop (görs med fördel dagen innan).

Halvera tomaterna, hacka fetaosten och häll av tonfisken. Lägg pastan i en skål (om du har spaghetti kan du klippa den i bitar) och häll över dressingen. Blanda tillsammans med tomat, fetaost, tonfisk, oliver och spenat.

Det går att äta kallt, men jag värmde det i micron i 1-2 minuter så att tomaterna och spenaten blev lite mjuka och fetaosten smälte lite. Rekommenderar detta! 

 

Hoppas er måndag har varit bra och att veckan fått en bra början. Vad som än händer ikväll får ni ha det underbart! Ta hand om er ♥︎ Kram,

Annie

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas