anniesfodmap - recept och pepp om IBS och FODMAP

Snabblunch: Laxpytt med kesoröra

Hej!

Vad passar bättre än tips på en snabb, men hälsosam, god och FODMAP-fri, lunch så här i stressiga jobbtider? För oss som arbetar då. Jag vet att många har semester, men ni kanske vill ägna dagarna åt något annat än att laga mat, så det här passar även för er. Jag har inte så mycket att säga om detta, mer än att det endast tar ett par minuter att slänga ihop, passar IBS-magar och dansar med dina smaklökar. Vet inte om laxpytt är rätt ord för detta heller, men tyckte det lät lite mer fancy än "stekt lax med morötter". Jaja, varsågoda!

Ingredienser:

* En laxfilé (upptinad)

* En stor eller två små morötter

* Salt, svart- och vitpeppar

* 50/50 Laktosfri keso och laktosfri yoghurt (naturell)

* Pressad citron

* Dill, salt, socker och vitpeppar

 

Gör så här:

Skala och hacka moroten. Skär laxen i tärningar. Fräs moroten i en stekpanna med (mycket) olja. Salta och peppra. 

Blanda keso, yoghurt, citron och smaka av med kryddor.

Ha i laxen i stekpannan ett par minuter, den blir klar fort.

Servera med en stor sallad. Om du vill ha mer mat kan du koka till exempel quinoa eller hirs till. Smaklig måltid!

 

Så himla enkelt det är att laga ihop en snabb lunch egentligen. Idag blev det lite "tager-vad-man-haver", och det blev ju bra. Brukar oftast bli bra när en lagar mat på känn. Plus att en slipper gå och planera en massa ;) Om ni undrar vad det är för rött i glaset är det tranbärsjuice. Hur kan jag ha missat denna underbara dryck? Det bästa av allt är att det är grönt enligt FODMAP. I rimlig mängd alltså. En får göra sitt bästa för att inte överskrida den när det är så gott...

Hoppas ni haft en fin måndag allihop och att det varit en trevlig start på den nya veckan. Ta hand om er och tagga tisdag! Kärlek,

Annie 

 

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas