anniesfodmap - recept och pepp om IBS och FODMAP

Kycklinggryta med oliver, soltorkade tomater och cornichoner

Hej!

Så himla skönt det är med helg. Idag har jag sovit ut ordentligt, det var ett tag sen sist. Det är regn och grått ute, så varför inte ägna dagen åt att sova, slappa och blogga? Och laga mat så klart. Som sagt är det nu över helgerna en hinner ta sig tid i köket, cilket leder till att nya recpet skapas. Självklart äts det endast FODMAP-fritt här hemma när jag är här (förutom ibland när de andra verkligen vill äta korv med bröd, då får jag fixa något själv, vilket inte är mig emot).

FODMAP-fritt blev det även igårkväll när när jag och mamma improviserade ihop en spännande kycklinggryta. Vi var inspirerade av ett gammalt recept mamma hade hemma som hette typ "kreolsk gryta". Iden skulle det dock vara fläskfilé istället för kyckling, ölkorv, paprika och lite annat som vi antingen inte hade hemma eller innehöll FODMAPs. Detta blev resultatet, och det blev riktigt bra! Alla här hemma åt med god aptit och gav tummen upp. Absolut inte sista gången denna kycklinggryta serveras med andra ord.

Recept för 4-6 personer:

* Smör eller olja till stekning

* 800 gram kycklingfilé

* Salt och peppar

* 2 dl laktosfri matlagningsgrädde

* 1 dl laktosfri mjölk

* 1 dl laktosfri crème fraîche

* Salt, svartpeppar, mejram

* 1 msk tapenade av gröna oliver (kolla innehållsförteckningen!) Går även att göra själv genom att mixa oliver med lite olja.

* Oliver

* Soltorkade tomater

* Små inlagda gurkor (cornichoner)

 

Gör så här:

Skär kycklingen i bitar. Bryn i smör eller olja (eller både och) i en stekpanna. Krydda med salt och peppar. 

Lägg över kycklingen i en gryta (om du inte har höga kanter på stekpannan). Den ska inte vara genomstekt, den kommer bli klar när den kokar i grytan sen.

Häll på grädde, mjölk och crème fraîche. Krydda efter smak med salt, svartpeppar och mejram (går att utesluta). Rör i en klick tapenade.

Hacka soltorkade tomater och ha i dem, oliver och cornichoner i grytan. Låt koka ihop ett par minuter och smaka av.

Servera till ris eller glutenfri pasta och en fräsch sallad, gärna med fetaost eller mozzarella.

 

Hoppas ni har en fin lördag allihop, trots det lagom gråa vädret. Glöm inte att ta hand om er, ät gott och må bra! Kärlek,

Annie

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas