anniesfodmap - recept och pepp om IBS och FODMAP

Gnocchi med tomat, oliver och mozzarella

Hej!

Vad hände med vädret? På en dag höjdes temperaturen med typ 10 grader!? En ska väl inte klaga, men inne på kontoret på jobbet är det fortfarande lika kallt. Och om jag ska vara ärlig är det "roligare" att jobba och det regnar än om det är 25 grader och sol ute. Haha, nej, jag ska inte vara bitter. Det är så klart jätteroligt för alla som har semester att sommaren äntligen är tillbaka. Den tog ju en paus i några veckor. Och just nu är det väldigt lugnt på jobbet, så jag har tid att ta två timmars-luncher, så även jag hinner njuta lite av solen.

Detta leder oss vidare till varför jag skriver dagens inlägg. Jag tänkte nämligen ge er ett förlag på just lunch! En snabb lunch dessutom, som passar perfekt när en jobbar och inte har så mycket tid för långkok. Om ni minns köpte jag glutenfri gnocchi för ett tag sedan. Dessa små gyllene bollar har huvudrollen även idag. Det är ett liknande recept som förra gången, med med små förändringar. Bara för att visa att "samma" rätt går att variera precis som en vill och efter det som finns i kylen. Hur jag gjorde detta hittar ni under bilden!

 

Recept för två portioner:

* 1 msk olivolja

* 25 g smör

* 2 portioner färsk glutenfri gnocchi

* En tomat

* En soltorkad tomat

* Zucchini

* En näve babyspenat eller blandad grönsallad (tex ruccola) + till servering

* 10 st kalamataoliver

* Salt, svart- och vitpeppar, socker

* En mozzarellaost

 

Gör så här:

Fräs gnocchin i olja och smör. Hacka grönsakerna och häll dem i pannan. Stek ytterligare ett par minuter tills de blir mjuka. Vrid värmen något och tillsätt oliverna. Krydda. Hacka mozzarellan och servera den kall.

Servera mozzarella och lite färsk sallad till gnocchin. Lägg på mozzarellan direkt så den hinner smälta lite.

 

Hoppas ni har en underbar dag i värmen allihop! Ta hand om er ♥ Kram,

Annie

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas