anniesfodmap - recept och pepp om IBS och FODMAP

Vända ryggen åt det man älskar

Hej!

Jag tänkte fortsätta på FODMAP-temat, och idag prata om hur man ska klara av den första tiden. Helt ärligt, de första dagarna sög. Kakao är ett begränsat livsmedel som ska uteslutas helt under den så kallade elimineringsfasen, som pågår i ungefär en månad. Jag ska inte ljuga för er, utan choklad är något jag äter varje dag. Alltså varje dag. Om inte i fast form, så i dryckesform. En kopp varm choklad var en inbiten kvällsrutin som jag i princip aldrig gjorde undantag från. Att plötsligt sluta med detta var svårare än jag trodde. Abstinensen var ett faktum. Jag genomled ett par chokladfria dagar, men lyckades inte hålla mig speciellt länge. Efter ett antal återfall under jul och nyår (inte bara choklad då, utan även andra begränsade livsmedel) bestämde jag mig för att köra igång med FODMAP-kosthållningen på riktigt lördagen den 2a januari, vilket jag gjort sedan dess.

Så, kära ni, om det är svårt att hålla er till den strikta kosthållningen i början är det inte hela världen med återfall. Ta två veckor och dra ner så mycket du kan på livsmedel med höga FODMAPs. När du sedan känner dig redo så utesluter du alla livsmedel som inte är tillåtna, och tro mig, det är värt det! Nu, efter snart två veckor utan choklad i någon form, känns det faktiskt inte lika jobbigt. Om jag klarar det, så klarar ni det! Bestäm er för det och vänd ryggen åt det för att välkomna en mycket gladare mage.

En bild från förra sommaren då jag tydligen hade jättelångt(jämfört med nu) hår!?  Tyckte i alla fall den passade till rubriken, hehe...

 

Tänkte komma med fler recept i helgen, brukar vara då det blir mat värd att publiceras ;) Hoppas ni orkar vänta så länge.

Ha en fin torsdagskväll allihop, kärlek

/Annie

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas