anniesfodmap - recept och pepp om IBS och FODMAP

Snabb och hälsosam yoghurtglass med blåbär

Hej!

Jag vet inte hur det är med er, men för mig och de flesta runt omkring mig innebär lördag lite extra mycket sötsaker och snacks. För oss med IBS är en stor sockerkonsumtion inte det bästa för maghälsan. Jag har själv märkt att de dagar jag inte äter överdriver mycket socker (läs: kakor, godis, glass osv) mår jag mycket bättre. Tyvärr är glass typ det bästa jag vet efter chips, så det är riktigt jobbigt att undvika det. Ärligt suger det. Jag äter så klart glass ibland, det är ju inte så att jag dör av det, men inte alls lika ofta som jag önskar jag kunde utan problem. Men som ni kanske vet är jag inte den som rycker på axlarna och inte gör något åt det, utan jag försöker hitta värdiga substitut.

Efter en del experimenterade har jag nu hittat en helt okej motståndare till den vanliga sockerbombsglassen en köper i affären. Glass gjord på yoghurt! Hemmagjord så klart och utan tillsatt socker. Istället för socker och (o)naturliga aromer låter jag blåbär eller hallon göra jobbet med smaksättning. Denna glass blir inte lika söt som vanlig, men den blir frisk, god och konsistensen blir faktiskt ganska lik. Det mest perfekta av allt är att detta är inte ens något som irriterar magen, den är till och med bra för magen. Woho! God, snäll för magen och hälsosam, bästa kombinationen! Testa själva om ni inte tror mig, era magar kommer tacka er.

Recept för en mugg glass:

* 1,5 dl laktosfri naturell yoghurt

* 1 tsk rapsolja

* 1-2 msk blåbär

 

Gör så här:

Häll allt i en frystålig mugg (förslagsvis av hårdplast) och rör om ordentligt. Ställ in i frysen. Ta ut muggen och rör om väl ungefär var 20:e minut. Efter ca 1 h är glassen klar att avnjutas.

Oljan gör att yoghurten inte kristalliserar sig lika mycket och gör konsistensen mjukare. Därför kan du ha glassen i frysen längre utan att den blir stenhård. 

Jag har inget socker alls i eftersom jag gillar den friska smaken yoghurt och bär ger. Om du tycker det är för syrligt kan du så klart tillsätta lite socker eller sirap. Tänk bara på att IBS-magar inte vill ha för mycket! 

Det är viktigt att röra om minst en gång i halvtimmen, gärna oftare, för att inte glassen ska kristallisera sig och bara frysa runt om. Så här ser den ut när den börjar bli klar, bara några minuter till i frysen!

Jag toppade min glass med hackade valnötter. Sååå gott tillsammans med blåbär, plus att det ger ett härligt tuggmotstånd. Mums.

 

Detta är ett perfekt när din (eller i alla fall min) glassabstinens slår till. Det enda negativa är att den måste förberedas ett tag innan. Beroende på hur stor portion du gör går det mer eller mindre fort. Om det är riktigt akut kan du göra två små muggar istället för en stor, då går det på bara några minuter i frysen. Tips tips!

 

Ha en superfin lördag allihop, hoppas ni mår bra ♥︎ Kram,

Annie

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas