anniesfodmap - recept och pepp om IBS och FODMAP

Matjesill, potatis, smöriga morötter och gräddfil

Hej!

Det är inte mycket färdigmat vi med IBS kan köpa och äta utan problem. På ett sätt är det väl bra, eftersom vi tvingas laga mat från grunden och slipper få i oss alla konstiga tillsatser och ämnen, men ibland orkar en ju inte ställa sig vid spisen och laga mat. Tacka vet jag vår kära, svenska matjesill! Koka potatis är ju inte speciellt svårt, det klarar ju sig själv på spisen. Även morötter sköter sig själva bra där de ligger och kokar. Det enda du behöver göra är att plocka fram alla tillbehör, hälla av spadet på fisken och äta.

Jag föredrar de klassiska tillbehören till min sill: kokt färskpotatis, gärna med skal kvar och gräddfil med lite gräslök på. Utöver det självklara tycker jag det är fantastiskt gott med kokta morötter som gottar sig i smör och en fräsch sallad att ha till. De smöriga morötterna är något jag alltid fått hos farmor och alltid älskat. På något konstigt sätt kan ingen annan människa i hela världen koka morötter som hon. Jag ska i alla fall försöka ge er ett så snarlikt recept på dessa gudomliga morötter som möjligt!

Detta är det viktigaste (enligt mig) när matjesill ska förtäras:

* Matjesill (så klart), vi hade två olika sorter, välj den du tycker är godast!

* Kokt färskpotatis

* Smör och salt till potatisen

* Laktosfri gräddfil

* Finhackad gräslök (helst från trädgården)

* Smöriga morötter - recept nedan!

* Sallad bestående av tex isbergssallad, babyspenat, tomat och gurka

Ingredienser:

* Morötter

* Salt

* Riktigt smör

 

Gör så här:

Skala och hacka morötterna i cm-stora bitar. Lägg dem i en kastrull med vatten och salta ordentligt. Koka dem nästan färdiga. De ska vara al dente. Vrid ner plattan till lägsta temperaturen. Häll av vattnet och ställ tillbaka kastrullen på plattan. Ha i en rejäl klick smör och rör runt tills smöret smält och morötterna gottat runt sig ett tag. Om du vill kan du salta dem lite extra innan de förtärs för bästa smakupplevelse. NJUT!

 

Älskar verkligen sill. Blir sugen nu när jag skriver om det trots att jag nyss åt det till lunch. Fisk är för övrigt en jättebra proteinkälla (särskilt för oss med IBS) eftersom det är lite lättare för magen att arbeta med än till exempel rött kött. Sill innehåller dessutom massa nyttiga fetter och vitaminer. Och förutom allt bra jag nyss räknat upp är det sjukt gott och helt FODMAP-fritt. Supermat helt enkelt. Mer sill åt folket! 

 

Ha en fin dag allihop! Ät mycket sill och må väl ♥︎ Kram,

Annie

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas